České dovolenkáře zachraňuje letecká ambulance
Mozková mrtvice, komplikovaná zlomenina či onemocnění srdce jsou statisticky nejčastějšími zdravotními komplikacemi, které vyžadují rychlý transport pacienta z ciziny do českého zdravotnického zařízení. Loni přepravili členové České asociace asistenčních společností (ČAAS) letecky 505 a pozemní cestou pak 572 zraněných a nemocných českých turistů. Takzvané repatriace klientů zpět do vlasti se řeší nejčastěji z Itálie, Rakouska, Chorvatska, ale také z Turecka či exotického Thajska. Tuto pomoc poskytují asistenční společnosti všem klientům, kteří mají sjednané cestovní pojištění. Asistenční společnosti pomáhají turistům v nouzi na dovolené také s vyhledáním nejbližší nemocnice, přivoláním lékařské péče a komunikací se zdravotnickým personálem v cizím jazyce. ČAAS spolupracuje s Ministerstvem zahraničních věcí při repatriacích psychicky nemocných občanů, ročně se jedná o jednotky případů.
Lékař už letí
Asistenční společnosti využívají letecké speciály uzpůsobené pro přepravu pacientů. Tyto letouny disponují nezbytným zdravotnickým vybavením (monitor životních funkcí, transportní ventilátor, lineární dávkovače léků a další monitorovací zařízení). Pokud to zdravotní stav pacienta umožní, pak je komerční let se zdravotním doprovodem preferovanou variantou. V komerčních letech je možné transportovat jak sedícího, tak i ležícího pacienta (stretcher), zde to však vyžaduje částečné přizpůsobení paluby na umístění lehátka upevněného na sklopených sedačkách. Air ambulance, jak se letecký speciál nazývá, létá nejčastěji v zimě k úrazům ze zimních sportů, jako jsou komplikované fraktury dolních končetin, v létě jde o dopravní nehody z cest, infarkty, mozkové mrtvice (z teplejších destinací), stavy po tonutí a multiorgánová selhání.
Letecká repatriace je časově a organizačně náročná. Nejdříve je potřeba stanovit podmínky vhodného letecké transportu, tj. ujasnit, jaká podpora je při letecké repatriaci nezbytná, zda je potřebná eskorta, kyslík, wheelchair asistence, stretcher, nebo případně Air ambulance a jaký je potřeba doprovod při transportu. Pak následuje zajištění vhodného leteckého spojení a případně poskytovatele zajišťujícího eskorty. „Náklady na uhrazení letecké repatriace má pacient kryté z uzavřeného cestovního pojištění, pokud by jej však před dovolenou neuzavřel, musí je zaplatit sám. Letecká repatriace může stát až stovky tisíc korun. Před letními dovolenými proto apelujeme na turisty, aby situaci nepodceňovali a vždy si před cestou do zahraničí uzavřeli potřebné cestovní pojištění v dostatečném rozsahu a s dostatečnými pojistnými limity,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS.
Průměrné náklady na repatriaci
Destinace/způsob repatriace | Letecký speciál | Běžný let | Pozemní repatriace – pouze v rámci Evropy |
Asie | 3 – 7 mil. Kč | 160 000 Kč | 45- 50 000 Kč |
Egypt | 1 000 000 | 120 000 Kč | |
Španělsko | 630 000 | 80 000 Kč |
V rámci Evropy nejčastěji sanitou
Pozemní cestou přepravily loni asistenční společnosti téměř 600 turistů se zdravotními komplikacemi. Jedná se o pacienty, kteří s ohledem na svůj zdravotní stav zvládnou tuto přepravu sanitou, typicky se jedná např. o zlomeniny nohou v Alpách. Nejvíce případů asistenční pomoci řeší asistenční společnosti v tradičních dovolenkových destinacích, jako je Chorvatsko, Itálie, Rakousko, Slovensko Řecko a Španělsko.
Na dovolenou nezapomeňte přibalit cestovní pojištění
V případě zdravotních obtíží je nutné se co nejdříve spojit se svou pojišťovnou (resp. její asistenční společností), u které máte sjednané cestovní pojištění. Koordinátor asistenční společnosti vyhledá nejbližší zdravotnické zařízení a pomůže s dalšími nutnými kroky ke zvládnutí situace. Kromě léčebných výloh, finanční kompenzace úrazu, náhrady za ztracená zavazadla, pak pojišťovna zajistí prostřednictvím partnerské asistenční společnosti v dané zemi i kontakt s lékařem při nemoci či úrazu, a to přímo v dovolenkové destinaci.
Členové ČAAS spolupracují s Ministerstvem zahraničních věcí také při repatriacích psychicky nemocných pacientů, občanů ČR, zpět do vlasti. Jedná se o organizačně velmi náročné transporty. V minulém roce ČAAS zajistila 6 a v letošním roce již 5 takových repatriací.