Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. OK

Aktuality

„Lovci nehod“ číhají na i na lyžaře na sjezdovkách v Alpách

Na zasněžené sjezdovky do zahraničí vyrazí během zimní sezóny řada českých lyžařů. Případné zranění může mít kromě pokažené dovolené ještě nepříjemnou dohru v podobě zbytečně vysokých nákladů za zdravotní ošetření, jež pojišťovna nehradí. Turisté totiž naletí „lovcům nehod“, podvodníkům ze zahraničních soukromých zdravotnických zařízení, která postiženému účtují za nadbytečné zdravotní úkony či hospitalizaci. Jedinou účinnou obranou je přitom vždy v případě zdravotních komplikací ihned kontaktovat asistenční společnost pojišťovny, u které má klient sjednané cestovní pojištění. Asistenční služba může zajistit širokou škálu služeb od základního ambulantního ošetření, přes hospitalizaci klienta, až po repatriaci klienta zpět domů. Rovněž lyžaři poskytne právní pomoc, pokud při karambolu na sjezdovce způsobí škodu i někomu jinému. Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) takto pomohly během loňské zimní sezóny téměř 5 tisícům českým turistům v zahraničí.

 

ČAAS varuje před trendem tzv. lovců nehod ve velkých lyžařských střediscích, zejména v Itálii a Rakousku. „Zneužívají stresové situace, jazykové bariéry i nezkušenosti postižených, kterým ochotně nabídnou rychlé ošetření v blízkém soukromém zdravotnickém zařízení. Zde ho přesvědčí, aby podstoupil ošetření nebo dokonce operaci, které však nejsou v jeho stavu neodkladné. Za poskytnutou péči vyžadují po pacientovi okamžitou úhradu, avšak po návratu zpět do ČR takové náklady pojišťovna nemusí ve všech případech refundovat, a postižený klient je hradí z vlastní kapsy,“ představuje nekalé praktiky Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS. Jistotu, že jim bude poskytnuta nejkvalitnější zdravotní péče, která bude současně hrazená z jejich cestovního pojištění, naopak mají lyžaři, pokud požádají o pomoc asistenční společnost své pojišťovny.

 

Na co si dát pozor, abyste nenaletěli podvodníkům

 

Mezi nejčastější nekalé praktiky, se kterými se setkávají operátoři asistenční společnosti Global Assistance, patří např. nadhodnocení cen úkonů klinik, u kterých náklady neodpovídají běžným nákladům v dané lokalitě. Dále kliniky provádí zbytečné úkony, jak upozorňuje případ klienta asistenční společnosti Allianz Partners. Klient po úrazu při lyžování dostal na jisté klinice doporučení na magnetickou rezonanci. Lékař asistenční společnosti posoudil důkladně lékařskou dokumentaci a vyhodnotil, že v daném případě není takové vyšetření potřeba. Asistenční společnost tak klientovi ušetřila starosti a náklady, protože by je z pojištění nebylo možné proplatit. Podle členské asistenční společnosti Europ Assistance přibývá případů, kdy v těchto zařízeních klientovi doporučují podstoupit údajně neodkladnou operaci, kterou je nutné uhradit na místě. Po konzultaci s lékařem klientovy asistenční společnosti se ukázalo, že operace není nezbytná.

 

„Většina z nás nemá potřebné lékařské vzdělání, aby dokázala rozpoznat, zda je navrhovaná léčba adekvátní a neodkladná, proto je potřeba situaci konzultovat s důvěryhodným odborníkem. Takovým partnerem je českému turistovi jeho pojišťovna, nebo přímo pracovníci její asistenční společnosti. Ti bývají v kontaktu s klientem jako první a zvládnou posoudit, zda je klient schopný repatriace a operace může ve prospěch zraněného lyžaře proběhnout až po návratu domů, případně zda je vhodné řešit převoz do státního zdravotnického zařízení, kde by došlo k hospitalizaci klienta. Asistenční společnosti přitom mají v turisticky frekventovaných destinacích vytvořenou síť místních smluvních zdravotnických zařízení a lékařů, kde je pomoc plně kryta ze zdravotního a cestovního pojištění,“ doplňuje Povr. Pomoc asistenční společnosti získáte nonstop. Kromě operátorů, kteří dokáží na místo přivolat tu správnou pomoc, jsou turistům k dispozici po telefonu i lékaři pro odborné konzultace. Cílem asistenčních společností je klientovi zajistit tu nejlepší zdravotní péči, na kterou navíc nebude muset doplácet.

 

Srážka na sjezdovce? Řešte to s odpovědností za způsobenou škodu

 

Také na sjezdovkách platí, že každý lyžař nese odpovědnost za škodu, kterou způsobí někomu jinému. V některých zemích navíc platí povinnost si sjednat pro tyto případy pojištění odpovědnosti. ČAAS doporučuje mít sjednané pojištění odpovědnosti i tam, kde to povinné není. V největších lyžařských střediscích operují firmy, které nabízí zastupování poškozeným za účelem vymáhání odškodnění za způsobenou újmu. V mnoha případech je však míra zavinění při nejmenším sporná a tito samozvaní právní zástupci poškozených často požadují odměnu, která jim nepřísluší a není možné ji z pojištění krýt. „I v těchto stresových a často vypjatých situacích doporučujeme zachovat chladnou hlavu, nepodepisovat hned na místě žádné dokumenty a přes nátlak těchto osob nepřiznávat vinu, protože viníkem být ve skutečnosti nemusí. Pokud se klient obrátí na svou asistenční společnost, operátor mu vždy zajistí právní pomoc a poradí, jak správně postupovat,“ popisuje Aleš Povr úskalí, která mohou na lyžaře v zahraničí čekat. Asistenční pomoc při řešení takových situací je kryta z pojištění odpovědnosti, které je součástí cestovního pojištění.

 

 

Rady před cestou na zimní dovolenou v zahraničí:

 

-        Před cestou sjednejte kvalitní cestovní pojištění s dostatečným limitem pojistného plnění.

-        Ověřte se dostatečný rozsah asistenčních služeb zahrnutých v cestovním pojištění a rozsah pojištěných rizik a výluk i s ohledem na aktivity, kterým se na dovolené plánujete věnovat.

-        Pokud možno ihned po zranění či jiné zdravotní komplikaci kontaktujte asistenční společnost své pojišťovny, u které máte sjednané cestovní pojištění. Koordinátor asistenční společnosti vás provede situací od začátku do konce, vyhledá nejbližší zdravotnické zařízení a pomůže s dalšími nutnými kroky ke zvládnutí situace. Současně klientovi poradí, jaké doklady bude potřebovat pro nárokování proplacení u pojišťovny.

-        Česky hovořící operátoři asistenční služby jsou vám k dispozici 24 hodin denně 7 dní v týdnu.

-        Členové ČAAS disponují zdravotníky a lékaři, kteří v případě nejasností mohou klientovi poskytnout odbornou radu.

-        V případě platby za ošetření v zahraničí, si vždy od lékaře vyžádejte lékařskou zprávu a účet na částku, kterou jste uhradili. Tyto doklady si pak pečlivě uschovejte pro nárokování úhrady nákladů u své pojišťovny.

-        Pokud se na vás někdo obrátí s úhradou způsobené škody, kontaktujte asistenční společnost a vyžádejte si právní pomoc.

 

Související dokumenty

„Lovci nehod“ číhají na i na lyžaře na sjezdovkách v AlpáchPátek | 27. ledna 2023

Další články

Česká asociace asistenčních společností zvolila své vedení

21/10
2024

Do čela České asociace asistenčních společností (ČAAS) byl opět zvolen Marek Jaroš (Global Assistance).

ČAAS v reportáži České televize k pneumatikám

18/10
2024

V reportáži České televize vysílané živě dne 18.10.2024 hovořil tiskový mluvčí ČAAS o zimních pneumatikách a poradil motoristům...

Na začátku prázdnin pomáhaly asistenční společnosti u 2.700...

04/07
2024

Rušný provoz na silnicích a s tím související zvýšený zájem o pomoc u nepojízdných aut zaznamenala také Česká asociace asistenč...

Pojištění odpovědnosti má sjednáno

pouze 30 % občanů,

přestože jej 9 z 10 Čechů považuje za užitečné.

Naši členové

Euro Center Prague europ assistance global assistance allianz