Čeští cyklisté se učí využívat cykloasistenci
Chladnější počasí během léta i snaha Čechů trávit dovolenou aktivněji než opalováním u vody vedou k tomu, že lidé častěji volí výlety na kole. Potvrzují to data České asociace asistenčních společností (ČAAS), která sleduje každoroční nárůst počtu asistenčních zásahů u nepojízdných kol. Zatímco v roce 2021 využilo tzv. cykloasistenci pouze 50 cyklistů, loni to byl již dvojnásobek a letos do poloviny léta pomohli členové asociace v terénu více než 120 lidem s problémy s jejich koly. Cykloasistenci mohou využít jak jednotlivci, tak rodina. Trendem poslední doby je nárůst počtu asistenčních případů u nepojízdných elektrokoloběžek a elektrokol.
„Zatímco na běžné závady, jakou je například píchlá duše, jsou dnes cyklisti v terénu dobře připraveni, tak ani zkušený cyklista si nemusí poradit například s problémem s elektrokolem. Naštěstí pro všechny je tu cykloasistence,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS. Sportovci se postupně učí relativně novou službu využívat, což se promítá i do rostoucího počtu realizovaných zásahů v rámci cykloasistence. V roce 2022 řešili členové asociace téměř stovku těchto případů, z čehož čtvrtinu tvoří nepojízdné elektrické koloběžky a kola.
Cykloasistence zahrnuje opravu defektu jízdního kola na místě, nejčastěji se jedná o píchlou duši či prasklý řetěz. V případě vážnějších poruch asistenční společnost zajistí transport nepojízdného jízdního kola do nejbližšího cykloservisu a převoz klienta k autu nebo do hotelu, možností je také zapůjčení náhradního kola. Pracovníci asistenčních společností disponují vybavením pro odstranění lehčích závad přímo v terénu. „Pro zásah je třeba, aby se cyklista dostal na veřejnou komunikaci, tam již asistenční společnosti dokážou zajistit pomoc výjezdovým vozidlem. Primárně se snažíme vyřešit pomoc přímo na místě,“ doplňuje Povr. S přepravou do specializovaného cykloservisu se naopak počítá u elektrokol a elektrokoloběžek, kde je příčinou nepojízdnosti závada na pohonném ústrojí. Asistenční společnosti pro tyto účely doplňují odtahové speciály o nosiče na kola. Průměrná cena cykloasistence se pohybuje okolo 2.500 Kč.
Turisté s oblibou vyrážejí na cyklistické výlety také do zahraničí. Cykloasistence však v současnosti platí pouze na území České republiky s dosahem 50 kilometrů za hranice okolních států, tedy Slovenska, Polska, Německa a Rakouska. Cykloasistenci je obvykle možné získat jako součást majetkových pojištění, např. pojištění domácnosti, případně při pořízení kola či jiné cyklistické výbavy.
Co dělat v případě nehody či poruchy kola a jak si přivolat cykloasistenci:
- V případě nehody či poruchy se cyklista musí i s kolem přemístit na bezpečné místo mimo vozovku tak, aby nepřekážel silničnímu provozu a neohrozil tak sebe nebo jeho další účastníky.
- Poté zavolá na linku své pojišťovny, kde je přepojen na asistenční službu a domluví se na dalším postupu. Počká na příjezd asistenčního vozu s technikem, který kolo na místě opraví, případně zajistí převoz do servisu.
- Cykloasistence platí pouze na území České republiky s dosahem 50 km za hranice okolních států (tj. Slovenska, Polska, Německa a Rakouska).
- V případě zranění je třeba volat příslušné složky Integrovaného záchranného systému.
- Cyklista by měl dodržovat pravidla bezpečné jízdy a používat ochranné pomůcky (helma, chrániče). Musí dodržovat platné předpisy např. pro vstup do národních parků, nesmí vjíždět mimo cesty vyznačené pro cyklisty.
- Cykloasistenci je možné provádět pouze na veřejných pozemních komunikacích. Pokud se klient nachází mimo tyto komunikace, musí nepojízdné jízdní kolo dopravit na nejbližší silnici, kam může zajet asistenční vozidlo.