Prasklá pneumatika i převrácený kamion, asistenční společnosti pomáhají řidičům v nouzi i na dálnicí
Převrácený kamion a vysypaný náklad na vozovku nebo porouchaný osobní automobil – k podobným případům na nejvytíženějších dálnicích vyjíždí denně asistenční společnosti. Členové České asociace asistenčních společností (ČAAS) loni pomohli na českých dálnicích vyřešit přes 168 tisíc případů nepojízdných vozů, nejčastěji osobních aut. Cílem je nepojízdný automobil co nejrychleji odstranit z komunikace, aby byla opět průjezdná, a dostat řidiče i posádku do bezpečí. Z praxe ČAAS vyplývá, že kromě nejvytíženější dálniční tepny D1 jsou pro řidiče „nejsmolnější“ úseky D11 a příjezdové cesty do Prahy. Členové ČAAS vyjíždí k nepojízdným autům na dálnicích na základě přivolání Policie ČR prostřednictvím Nehodového centra pojišťoven, nebo přímo řidičem, který zavolá na Linku pomoci řidičům 1224. Od okamžiku spojení s operátorem přijíždí asistenční společnost na místo v průměru do 38 minut. Asistenční zásah má motorista zdarma v rámci svého povinného ručení nebo havarijního pojištění.
Vytížení dálničních tahů každoročně roste, což potvrzují i zkušenosti členů ČAAS, kteří zajišťují na vybraných úsecích českých dálnic odtahy nepojízdných, porouchaných a havarovaných vozidel. „Vloni zasahovali na dálnicích naši členové u více než 168 tisíc případů, v roce 2021 to bylo o 10 % méně. Potvrzuje to význam této služby pro zajištění bezpečnosti na silnicích,“ hodnotí situaci Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS. Podmínky pro asistenční zásahy na dálnicích jsou mnohem přísnější oproti běžným komunikacím. Je nutné zajistit krátké dojezdové časy potřebné techniky k události a v případě hromadných havárií nebo havárií vozidel nad 3,5 tuny je zde navíc nutná spolupráce s Ředitelstvím silnic a dálnic. „Na plnění náročných požadavků, které s sebou odtahy na dálnicích přinášejí, jsme plně připraveni kapacitně i technologicky. Výjezdové a odtahové vozy máme rozmístěné po celém území republiky a můžeme tak být motoristům v nouzi k dispozici stále,“ doplňuje Povr. Na vybraných úsecích dálnic zasahují členové ČAAS v rámci Nehodového centra pojišťoven. Jeho výhodou je, že operátor asistenční společnosti v průběhu zásahu kontroluje dojezdový čas odtahového auta a v případě potřeby vyšle jiné vozidlo, aby bylo na místě co nejdříve.
Pro zásahy na dálnicích využívají asistenční společnosti nejmodernější zařízení včetně speciální vyprošťovací techniky, jako je jeřáb, ještěrka a vyprošťovací speciály. Pro výběr správné techniky je vždy zapotřebí předem vyhodnotit situaci na místě a mít základní informace o nepojízdném voze (váhu, rozměry, typ a rozsah poškození). Veškeré asistenční vozidla jsou vybavena pro řešení drobných oprav, např. defekt pneumatiky, vybití baterie či nedostatek paliva. V praxi počet odtahů až sedminásobně převažuje oproti počtu oprav či defektů, které zvládne technik odstranit přímo na dálnici, rozhoduje jak náročnost operace, tak i bezpečnost. Důležité je myslet nejen na vozidlo, ale i na posádku, která se na místě události nachází. Pro větší počet pasažéru se pro transport používají takzvané „double kabiny", které pojmou minimálně 6 osob včetně řidiče anebo na místo přijede náhradní auto.
Asistenční společnosti jsou k dispozici 24 hodin denně, 7 dní v týdnu, a motoristé si mohou přivolat pomoc na Lince pomoci řidičům 1224. Cílem projektu je urychlení odtahu nepojízdného vozidla po nehodě nebo při poruše vozidla, a tím přispět k rychlé obnově bezpečnosti a plynulosti silničního provozu.
Ani v případech, kdy si motorista nemůže přivolat svou asistenční společnost (např. při zranění), nezůstane bez pomoci. Takové situace řeší Nehodové centrum pojišťoven, které slouží Policii ČR k zajištění nařízeného odtahu nepojízdného vozidla. Tato asistence je hrazena z povinného ručení a nezbytný odtah uhradí pojišťovna.
Nejnákladnější případy české asistenční společností na dálnicích:
Na policejní žádost zajišťovala členská asistenční společnost odtah v noci, kdy vozidlo po dopravní nehodě spadlo do přehrady. Policie žádala vytažení vozidla z vody a odvezení na parkoviště pro další zkoumání. Cena vyproštění byla v řádech desítek tisíc korun.
Případ nákladního vozidla mimo vozovku s vysypaným nákladem si vyžádal nutnost využití jeřábu pro přeložení nákladu a úklid vysypaného materiálu. Náklady činily celkem téměř 80 tisíc korun za vyproštění a odtah vozidla nad 3,5 tuny.
Pro vyřešení náročného případu převráceného nákladního vozidla na vozovce bylo nutné použít jeřáb a další techniku pro navrácení na kola. Náklady za vyproštění a odtah vozidla nad 3,5 tuny činily 130 tisíc korun.
Jak se zachovat při defektu či nehodě na dálnici:
- Při nehodě neprodleně zastavit vozidlo, vypnout motor a zapnout výstražná světla. Při poruše podle možnosti sjet na odstavný pruh nebo využít nejbližší možný sjezd z dálnice.
- Řidič i posádka si musí obléknout reflexní vestu. Z hlediska bezpečnosti je vhodné mít vesty v kabině, nikoliv v zavazadlovém prostoru. Celá posádka vozu musí neprodleně opustit vůz a přesunout se do bezpečné vzdálenosti za svodidla.
- Označit místo dopravní nehody výstražným trojúhelníkem ve vzdálenosti minimálně 100 metrů
- od vozidla.
- V případě nehody je třeba zjistit, zda je někdo zraněný, poskytnout mu první pomoc a přivolat na místo záchrannou službu. Kontaktovat Policii ČR a do jejího příjezdu setrvat na bezpečném místě u dopravní nehody.
- Zavolat na Linku pomoci řidičům 1224.
- Správně určit místo nehody/nepojízdného automobilu – označení dálnice, kilometrovník označující vzdálenost od začátku dálnice.