Za teplem zamířilo letos v zimě až o 60 % více Čechů než loni
Vyměnit zimní plískanice za teplé počasí u moře, s takovým plánem vyrazilo letos v zimě do exotiky více českých turistů než loni. Větší počet cestovatelů potvrzují také statická data České asociace asistenčních společností (ČAAS), jejíž členové letos oproti loňské zimní sezóně vyřídili o 60 % více asistenčních zásahů v exotických zemích Blízkého východu, jihovýchodní Asie, Latinské Ameriky apod. Cestování je dostupnější i díky uvolněným restrikcím na covid-19 a širší nabídce cestovních kanceláří. Nejčastějšími zdravotními komplikacemi byly záněty horních cest dýchacích, úrazy končetin způsobené dopravními nehodami na skútrech a zažívací problémy. Největší zájem cestovatelů byl o ošetření ve vhodném zdravotnickém zařízení, konzultaci léčby s českým lékařem, ale došlo i na repatriace pacientů do ČR.
V zimní sezóně (konkrétně listopad 2021 – únor 2022) členové ČAAS pomáhali řešit téměř 2300 případů zdravotní asistence v exotice, letos bilance stoupla na téměř 3900. Zatímco v „covidových letech“ 2020-2021 se cestovalo spíše po Evropě, letos v zimě cestovatelé vyrazili za teplem do Afriky, Asie či Latinské Ameriky. Hitem mezi cestovateli bylo letos Mexiko, lidé se vrátili do jihovýchodní Asie a zájem zaznamenaly dříve opomíjené destinace jako Omán a Madagaskar. Statistiky ČAAS ukazují, že právě extrémní změny teplot, klimatizace v kombinaci s únavou z dlouhé cesty a časového posunu mohou oslabit imunitu organismu, který je pak náchylnější k rozvoji např. onemocnění horních cest dýchacích. Exotická kuchyně, koření, nebalená voda či nedostatečná tepelná úprava potravin mohou způsobit nejrůznější zažívací problémy. Velmi časté jsou i úrazy, zejména odřeniny, tržné rány a zlomeniny končetin v důsledku pádu nebo při koupání.
„Asistenční společnosti mají po celém světě hustou síť partnerských zdravotnických zařízení, pomohou klientům prolomit jazykovou bariéru a prostřednictvím svých lékařů mohou zkonzultovat jakýkoliv zdravotní problém, který se stane cestovatelům i na druhé straně světa. Nezbytnou pomocí je i garance úhrady ošetření v zahraničním zdravotnickém zařízení a realizace nákladných repatriací pacientů do České republiky,“ říká Aleš Povr, tiskový mluvčí ČAAS.
Jak správně postupovat? Pokud možno po zranění či jiné zdravotní komplikaci ihned kontaktujte asistenční společnost své pojišťovny, u které máte sjednané cestovní pojištění. Koordinátor asistenční společnosti vás provede situací od začátku do konce, vyhledá nejbližší zdravotnické zařízení a pomůže s dalšími nutnými kroky ke zvládnutí situace. Zvláště v cizině je kvůli jazykové bariéře vítanou službou možnost telefonické konzultace nebo videochatu s česky hovořícím lékařem, který potvrdí správnost zvoleného léčebného postupu místního doktora i vysvětlí klientům odborné výrazy v lékařské zprávě apod. V případě, že to zdravotní stav pacienta vyžaduje, zajistí asistenční společnost repatriaci zpět do ČR.
Žebříček nejčastějších zdravotních komplikací:
- Záněty horních cest dýchacích a respirační problémy
- Úrazy – zlomeniny, odřeniny a tržné rány (nejčastěji po pádu, koupání v moři a v bazéně)
- Žaludeční a střevní obtíže (hlavní příčina obtíží zejména v Egyptě)
- Zánět spojivek
- Zánět ucha
- Vyrážka a alergické reakce
Nejnákladnější případy, kdy pomáhaly české asistenční společnosti cestovatelům v nouzi:
Pracovníci asistenční společnosti Global Assistance řešili náročný případ repatriace těhotné klientky z Bangkoku do Hradce Králové. Zdravotní stav klientky si vyžádal rychlý letecký transport Air Ambulancí, asistenční zásah stál přes 4 miliony korun.
Asistenční společnost Europ Assistance řešila koncem roku 2022 jeden z nejsložitějších a také nejnákladnějších případů. Jednalo se o nehodu klienta na skútru na Bali v Indonésii, po převozu do nemocnice byla následně provedena amputace nohy. Náklady na asistenční zásah činily 2,5 milionu korun.
Klientka asistenční společnosti Allianz byla pozitivně testována na Malárii v Jižním Súdánu, kde působila jako dobrovolnice. Stav klientky byl vážný, Jižní Súdán neměl vybavení a potřebné léky, a proto bylo nutné zajistit transport co nejdříve do plně vybavené nemocnice. Asistenční společnost zorganizovala letecký speciál do nemocnice v Johannesburgu. Po stabilizaci zdravotního stavu byla klientka převezena letecky domů komerční linkou se zdravotnickým doprovodem v business třídě. Celková výše nákladů přesáhla 1,5 milionu korun
Mezi náročné zásahy asistenční společnosti Euro Center patřila například repatriace psychiatrického klienta z Malajsie s eskortou nebo repatriace klienta z Ománu s diagnózou disekce aorty a selháním ledvin. Náklady na oba asistenční zásahy se pohybovaly v řádu stovek tisíc korun.
Služby poskytované v rámci cestovní asistence:
– vyhledání vhodného lékařského zařízení,
– telefonická konzultace a videochat s česky hovořícím lékařem ohledně zdravotního stavu či zvoleného léčebného postupu,
– zajištění lékařského ošetření a péče včetně garance úhrady zákroků,
– převoz domů pod odborným lékařským dohledem (včetně možného převozu leteckou ambulancí),
– zajištění právní pomoci a právní asistence,
– tlumočení,
– vyřízení náhradních dokladů a finanční zálohy v případě ztráty zavazadel.