Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. OK

Aktuality

Asistenční společnosti přepraví z dovolené do ČR ročně 1250 pacientů se závažným úrazem či nemocí

Členové České asociace asistenčních společností (ČAAS) každoročně přepraví ze zahraničí letecky 550 a pozemní ambulancí 700 zraněných a nemocných českých turistů. Jedná se o případy zdravotních potíží, které vyžadují transport pacienta z ciziny do českého zdravotnického zařízení. Takzvané repatriace klientů zpět do vlasti se řeší nejčastěji z Itálie, Řecka, Německa, Španělska, Rakouska, ale také Turecka a nejsou výjimečné ani repatriace z Egypta, Tuniska či Maroka. Tuto asistenční pomoc poskytují asistenční společnosti všem klientům, kteří mají sjednané cestovní pojištění. Asistenční společnosti pomáhají turistům v nouzi na dovolené také s vyhledáním nejbližšího zdravotnického zařízení, přivoláním lékaře a komunikací se zdravotnickým personálem v cizím jazyce či poskytnutím finanční garance za zdravotní péči. Podle ČAAS využilo v loňském roce cestovní asistence 85 tisíc českých občanů.

 

Air Ambulance létá pro těžké případy

 

V České republice využívají asistenční společnosti celkem čtyři letouny typu Air Ambulance s nezbytným zdravotnickým vybavením (monitor životních funkcí, transportní ventilátor, lineární dávkovače léků a další monitorovací zařízení), uzpůsobené pro přepravu pacientů. Posádku takového letadla pak zpravidla tvoří dva piloti, lékař a zdravotník. Jde o proudové letadlo, které se může pohybovat v běžné letové hladině jako klasická velká dopravní letadla a i samotný let trvá podobně dlouho. Air ambulance létá nejčastěji v zimě k úrazům ze zimních sportů, jako komplikované fraktury dolních končetin, v létě jsou to dopravní nehody z cest, infarkty, mozkové mrtvice (z teplejších destinací), stavy po tonutí a multiorgánové selhání. „Náklady na leteckou repatriaci prostřednictvím Air Ambulance průměrně vychází na 300 tisíc korun, ale při repatriaci ze vzdálenějších lokalit, jako například Egypt či Turecko mohou přesáhnout půl milionu korun,“ říká Vladimír Fuchs, vice-prezident ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Europ Assistance.

 

Pokud to zdravotní stav pacienta umožní, pak lze pacienta se zdravotním doprovodem přepravit i komerčním či charterovým letem. Tento typ přepravy umožňuje repatriovat jak sedícího, tak i ležícího pacienta (tzv. stretcher), nicméně to vyžaduje částečné přizpůsobení paluby na umístění lehátka (na sklopené sedačky se upevní lehátko). Letecky bylo vloni členskými asistenčními společnostmi přepraveno cca 550 pacientů.

 

Pozemní repatriace sanitou

 

Pozemní cestou, tzn. sanitou, přepravily vloni členské asistenční společnosti zhruba 700 pacientů. Sanitní vůz se zdravotnickým personálem vyjíždí za pacienty, kteří s ohledem na svůj zdravotní stav zvládnou tuto přepravu, typicky jde o zlomeniny v Alpách nebo v Tatrách. „Z naší praxe vyplývá, že nejvíce repatriací pozemní cestou, tedy sanitou, uskutečňujeme z okolních zemí, jako jsou Slovensko, Rakousko a Německo. U vzdálenějších destinací je nutné zvolit leteckou přepravu. Špičkově vybavené sanity jsou využívány i k převozu pacienta z letiště do nemocnice v Čechách. Tento převoz probíhá v prioritním režimu, který umožňuje rychlé opuštění letiště i průjezd Prahou s předností v jízdě,“ říká Marek Jaroš, člen prezidia ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Global Assistance.

 

Výjimkou však nejsou ani repatriace ze vzdálenějších lokalit, což potvrzuje Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz Partners pro severní a východní Evropu: „Řešili jsme případ klientky, která nám hlásila úraz v Thajsku, spadla ze skútru a zlomila si bederní páteř. Přestože se na první pohled zdálo, že jde o nekomplikované zranění, při podrobném ošetření lékaři zjistili, že jde o nestabilní frakturu, která vyžadovala okamžitou operaci v místě pobytu. Vzhledem k poranění páteře nebylo možné klientku přepravit zpět do Česka běžnou leteckou linkou, ale leteckým speciálem,“ vysvětluje Macura. Celkové náklady na tento asistenční zásah činily téměř 4 miliony Kč.

 

„O způsobu repatriace rozhoduje zdravotní tým v čele s ošetřujícím lékařem v dané destinaci a revizním lékařem z asistenční společnosti v ČR. Vždy záleží na zdravotním stavu pacienta,“ vysvětluje Vladimir Alidis, člen prezidia ČAAS a ředitel asistenční společnosti Euro-Center.

 

Zlomená noha, bolavý zub…co máme dělat?

 

V případě zdravotních obtíží je nutné, aby se postižený nebo jeho nejbližší co nejdříve spojili se svou pojišťovnou (resp. její asistenční společností), u které mají sjednané cestovní pojištění. Kontakt najdou na kartičce, kterou dostali k pojistné smlouvě. Koordinátor asistenční společnosti vyhledá nejbližší zdravotnické zařízení a pomůže s dalšími nutnými kroky ke zvládnutí situace. Kromě léčebných výloh, finanční kompenzace úrazu, náhrady za ztracená zavazadla, pak pojišťovna zajistí prostřednictvím partnerské asistenční společnosti v dané zemi i kontakt s lékařem při nemoci či úrazu, a to přímo v dovolenkové destinaci.

 

 

 


Další články

Poslanec podal návrh, který by vytvořil na dálnicích monopol...

04/12
2019

Poslanec Josef Kott (Hnutí ANO) ve svém pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích (č.361/2000 Sb.) požad...

Česká televize: přibývá nehod kvůli špatným pneu

03/12
2019

Pro Českou televizi hovořil zástupce ČAAS Aleš Povr o řidičích, kteří v zimě vyjíždí s nevhodnými pneumatikami. Celá reportáž z...

O zimních pneu pro Českou televizi

01/11
2019

O používání zimních pneumatik a asistenčních službách pro motoristy v zimním období hovořil v České televizi zástupce ČAAS Aleš...

Pojištění odpovědnosti má sjednáno

pouze 30 % občanů,

přestože jej 9 z 10 Čechů považuje za užitečné.

Naši členové

Euro Center Prague europ assistance global assistance allianz