Při poskytování služeb nám pomáhají cookies. Používáním webu s tím vyjadřujete souhlas. OK

Aktuality

Musíte v zahraničí k doktorovi? S komunikací vám pomůže operátor asistenční společnosti a komunikačn

Na letní dovolenou do zahraničí míří stále více Čechů. Podle statistiky České asociace asistenčních společností (ČAAS) využilo pomoci asistence v minulém roce 85 tisíc turistů. Nejčastěji se v rámci asistence k cestovnímu pojištění řeší zdravotní obtíže, proto mezi nejžádanější asistenční služby patří komunikace v nejčastějších cizích jazycích s lékařským zařízením v zahraničí. Bezprostředně po vzniku zdravotních komplikací mohou českým turistům pro komunikaci s lékařem velmi dobře posloužit komunikační karty. Ty původně navrhlo Ministerstvo zdravotnictví pro snazší komunikaci českých zdravotníků se zahraničními pacienty v ČR, avšak určitě poslouží i českým cestovatelům v cizině. Karty jsou v několika jazykových mutacích, včetně fonetického přepisu a jsou zdarma ke stažení na webu Ministerstva zdravotnictví ČR. Asistenční společnosti je doporučují vytisknout a přibalit s sebou na dovolenou společně s kartou pojištění.

 

„Při cestách do zahraničí se řada lidí, zejména seniorů, obává jazykové bariéry a zdravotní potíže raději bagatelizuje, než aby vyhledali odbornou pomoc. Neznalost cizího jazyka může být zásadní v kritických situacích, jako jsou zranění nebo jiné zdravotní potíže vyžadující okamžitou pomoc lékaře. Pro zjednodušení komunikace mezi lékařem a nemocným v akutní fázi doporučujeme vozit u sebe komunikační pacientské karty,“ vysvětluje Petr Bold, prezident ČAAS, která zastupuje čtyři nejvýznamnější asistenční společnosti působící na českém trhu.

Karty obsahují soubor nejčastějších dotazů, které mohou v rozhovoru s lékařem a nemocným proběhnout, a také seznam nejčastějších zdravotních obtíží. Texty jsou zde uvedeny v českém jazyce, s překladem do cizího jazyka a také s fonetickým přepisem výslovnosti v tomto jazyce. Tematicky jsou zde zahrnuté oblasti dětského a vnitřního lékařství, gynekologie a ošetřovatelství. „Z naší praxe vyplývá, že žebříčku nejčastějších potíží, které trápí české dovolenkáře v cizině, dominují gastroenterologické potíže, záněty nosohltanu, nachlazení, bolesti zubů a úrazy různého charakteru od menších zranění po těžší, která vyžadují intenzivní péči,“ vyjmenovává Zbigniew Macura, člen prezidia ČAAS a provozní ředitel Allianz Partners pro severní a východní Evropu.

Nepanikařte, asistence funguje nonstop

V případě zdravotních obtíží je nutné, aby se postižený nebo jeho nejbližší co nejdříve spojili se svou pojišťovnou (resp. její asistenční společností), u které mají sjednané cestovní pojištění. Koordinátor asistenční společnosti vyhledá nejbližší zdravotnické zařízení a pomůže s dalšími nutnými kroky ke zvládnutí situace. Kromě léčebných výloh, finanční kompenzace úrazu, náhrady za ztracená zavazadla, pak pojišťovna zajistí prostřednictvím partnerské asistenční společnosti v dané zemi i kontakt s lékařem při nemoci či úrazu, a to přímo v dovolenkové destinaci. „Mezi nečastější služby, které poskytujeme, patří vyhledání vhodného lékařského zařízení, zajištění lékařského ošetření a repatriace klienta zpět do vlasti,“ říká Marek Jaroš, člen prezidia ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Global Assistance.

Češi rádi relaxují v Chorvatsku, objevují však i nové destinace

Nejvíce případů řeší asistenční společnosti v tradičních dovolenkových destinacích, jako je Chorvatsko, Itálie, Rakousko, Slovensko Řecko a Španělsko. Jejich důvěru si však znovu získává také Egypt, Turecko a Tunisko. Nově se na seznam, kde asistenční společnosti zasahovaly, dostaly země doposud ne zcela obvyklé jako Irán, Irák či Pakistán, ze zámořských destinací nadále dominují USA a Thajsko. „Zajímavým trendem, který v poslední době sledujeme, je také vyšší průměrný věk klientů. Znamená to, že do zahraničí cestuje stále více seniorů, a právě pro ty může být pomoc při překonání jazykové bariéry nejcennější,“ říká Vladimír Fuchs, vice-prezident ČAAS a generální ředitel asistenční společnosti Europ Assistance.

 Komunikační pacientské karty jsou volně ke stažení: https://www.mzcr.cz/dokumenty/komunikacni-karty-pro-pacienty-cizince-a-zdravotniky_11725_1.html

 


Další články

Poslanec podal návrh, který by vytvořil na dálnicích monopol...

04/12
2019

Poslanec Josef Kott (Hnutí ANO) ve svém pozměňovacím návrhu k Zákonu o provozu na pozemních komunikacích (č.361/2000 Sb.) požad...

Česká televize: přibývá nehod kvůli špatným pneu

03/12
2019

Pro Českou televizi hovořil zástupce ČAAS Aleš Povr o řidičích, kteří v zimě vyjíždí s nevhodnými pneumatikami. Celá reportáž z...

O zimních pneu pro Českou televizi

01/11
2019

O používání zimních pneumatik a asistenčních službách pro motoristy v zimním období hovořil v České televizi zástupce ČAAS Aleš...

Pojištění odpovědnosti má sjednáno

pouze 30 % občanů,

přestože jej 9 z 10 Čechů považuje za užitečné.

Naši členové

Euro Center Prague europ assistance global assistance allianz