Od 12. října 2018 se
sjednotí značení paliva na evropských čerpacích stanicích. Podle členů České
asociace asistenčních společnosti (ČAAS), se však výrazně nesníží počet
motoristů, kteří u čerpací stanice sáhnou po špatné pistoli a natankují do
svého vozidla jiné palivo. Ročně asistenční společnosti vyjedou zhruba ke 2000
případů, z čehož je pouze 13 % případů v zahraničí, kde bývají motoristé právě
kvůli rozdílnému značení paliva obezřetnější.
O jaké jde palivo, již od října nepoznají motoristé pouze dle hrdla na čerpací pistoli či různých nápisů na stojanech. Dle nařízení Evropské komise budou muset všechny čerpací stanice povinně používat i jednotná loga pro jednotlivé typy paliv. Kolečko bude označovat stojan s benzinem, čtverec s naftou, kosočtverec bude určený pro plyn. V kolečku pak bude napsané písmeno E a číslo označující maximální podíl biosložky (u současného benzínu označovaném Natural 95 půjde o označení E5). Ve čtverci označujícím naftu bude písmeno B a číslo označující podíl biopaliva. U běžné nafty je tento podíl max. 7 %, označení tedy bude B7.
„Ročně si vyžádá pomoc asistenční společnosti v souvislosti s natankovaným špatným palivem zhruba 2000 českých motoristů. Naše statistiky ukazují, že výrazně převažují zásahy v Čes
ké
republice. Za hlavní příčinu proto považujeme nepozornost řidičů, kteří
například současně jezdí vozidly na rozdílná paliva. Naopak v zahraničí jsou
Češi výrazně obezřetnější a ujišťují se, že do vozidla tankují skutečně správné
palivo,“ vysvětluje
Vladimír Fuchs, viceprezident ČAAS a generální ředitel asistenční
společnosti Europ Assistance. Označování paliva doposud nemělo jasná pravidla, proto
čerpací stanice využívaly své obchodní názvy. Při návštěvě některých jižních
států pak český motorista mohl jen obtížně dedukovat, které palivo je pro jeho
vozidlo nejvhodnější. Záměně benzínu za naftu dnes brání zejména užší hrdlo
nádrže u benzinových vozidel, které neumožňuje zasunout hrdlo nesprávné pistole
do nádrže, avšak benzinovou pistoli do naftové nádrže zasunout lze. Motor a
palivový systém však může poškodit i natankování paliva s jiným než předepsaným
podílem biosložky, čemuž se mj. snaží předejít právě nová evropská legislativní
úprava. „Jednotná evropská pravidla pro
značení paliva jsou určitě vstřícným krokem pro motoristy, nicméně na počet
případů, kdy motorista načerpá špatné palivo, nejspíš nebudou mít zásadní vliv,
nadále proto budeme připraveni řidičům s touto nepříjemnou chybou pomoci,“
doplňuje Zbigniew Macura, provozní ředitel Allianz
Worldwide Partners pro ČR a SR a člen prezidia ČAAS.
Odborníci doporučují vozidlo se špatným palivem ani nezkoušet startovat. V případě že si chybu řidič uvědomí až po nastartování, tak vozidlo ihned odstavit a v jízdě nepokračovat, jinak hrozí závažné poškození automobilu. „V drtivě většině případů je nezbytné vozidlo odtáhnout do servisu, kde vyčerpají špatné palivo, zkontrolují zasažení palivového systému a otestují plnou funkčnost motoru. Asistenční zásah v takovém případě vyjde průměrně na 1900 Kč. V případě, že má motorista tuto službu sjednanou k povinnému ručené nebo havarijnímu pojištění, pak ji uhradí pojišťovna,“ říká Marek Jaroš, generální ředitel společnosti Global Assistance a člen prezidia ČAAS. Pomoc asistenční společnosti pojišťovny si mohou motoristé zavolat na Lince pomoci řidičům 1224.
O jaké jde palivo, již od října nepoznají motoristé pouze dle hrdla na čerpací pistoli či různých nápisů na stojanech. Dle nařízení Evropské komise budou muset všechny čerpací stanice povinně používat i jednotná loga pro jednotlivé typy paliv. Kolečko bude označovat stojan s benzinem, čtverec s naftou, kosočtverec bude určený pro plyn. V kolečku pak bude napsané písmeno E a číslo označující maximální podíl biosložky (u současného benzínu označovaném Natural 95 půjde o označení E5). Ve čtverci označujícím naftu bude písmeno B a číslo označující podíl biopaliva. U běžné nafty je tento podíl max. 7 %, označení tedy bude B7.
„Ročně si vyžádá pomoc asistenční společnosti v souvislosti s natankovaným špatným palivem zhruba 2000 českých motoristů. Naše statistiky ukazují, že výrazně převažují zásahy v Čes
Odborníci doporučují vozidlo se špatným palivem ani nezkoušet startovat. V případě že si chybu řidič uvědomí až po nastartování, tak vozidlo ihned odstavit a v jízdě nepokračovat, jinak hrozí závažné poškození automobilu. „V drtivě většině případů je nezbytné vozidlo odtáhnout do servisu, kde vyčerpají špatné palivo, zkontrolují zasažení palivového systému a otestují plnou funkčnost motoru. Asistenční zásah v takovém případě vyjde průměrně na 1900 Kč. V případě, že má motorista tuto službu sjednanou k povinnému ručené nebo havarijnímu pojištění, pak ji uhradí pojišťovna,“ říká Marek Jaroš, generální ředitel společnosti Global Assistance a člen prezidia ČAAS. Pomoc asistenční společnosti pojišťovny si mohou motoristé zavolat na Lince pomoci řidičům 1224.